Cetakan Sistem e-Survey Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang 26/04/2024
SOAL SELIDIK KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN DALAMAN PEJABAT SETIAUSAHA KERAJAAN PAHANG (TAHUN 2018) SIRI 1
YH.Dato/Tuan/Puan,
Dengan hormatnya izinkan saya menarik perhatian YH. Dato/Tuan/Puan terhadap perkara di atas.
Untuk makluman YH. Dato/Tuan/Puan, Pentadbiran ini sedang menjalankan kajian pengurusan organisasi di Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) Pahang yang turut meliputi aspek pengurusan sumber manusia dan persekitaran kerja. Kajian Mengenai Kepuasan bekerja Warga Pejabat SUK Pahang ini bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana kepuasan hati warga Pejabat SUK Pahang mengenai beberapa aspek kerja semasa. Sehubungan itu, sukacita sekiranya YH. Dato/Tuan/Puan dapat memberikan kerjasama dengan melengkapkan borang soal selidik ini dan memberikan pandangan serta cadangan tambahan sekiranya ada. Penemuan kajian ini amat berguna dalam membantu Pentadbiran ini mencadangkan penambahbaikan bagi meningkatkan keberkesanan dan kecekapan pengurusan Pejabat SUK Pahang di masa hadapan.
Kerjasama YH. Dato/Tuan/Puan juga dipohon agar dapat menjawab soalan-soalan dalam borang selidik ini selewat-lewatnya pada 1 Disember hingga 31 Disember 2018. Segala maklumat yang diberikan akan dirahsiakan dan hanya angka-angka umum sahaja akan dianalisis dan digunakan bagi tujuan penyediaan laporan.
Di atas perhatian dan kerjasama yang diberikan didahului dengan ucapan teriam kasih.
Sekian.
Seksyen Perhubungan Awam
Unit Korporat
Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang
Tel : 09-5157449/09-5132334/09-5163405
A.
IKLIM ORGANISASI
Sila nyatakan tahap kepuasan anda pada skala 1 hingga 5 dalam setiap kenyataan di bawah.
1.
KUASA YANG DIPERUNTUKKAN UNTUK MELAKSANAKAN KERJA
1
2
3
4
5
2.
ARAHAN KERJA YANG JELAS DI PEJABAT
1
2
3
4
5
3.
PEMBAHAGIAN KERJA DILAKUKAN SECARA ADIL DI KALANGAN WARGA BAHAGIAN / UNIT DI PEJABAT SUK PAHANG
1
2
3
4
5
4.
PELUANG MENGGUNAKAN SEPENUHNYA POTENSI DIRI
1
2
3
4
5
5.
PELUANG MENGIKUTI PROGRAM LATIHAN YANG SESUAI DENGAN KEUPAYAAN DIRI
1
2
3
4
5
6.
PELUANG MEMPELAJARI SESUATU YANG BARU SEMASA MENGHADIRI LATIHAN
1
2
3
4
5
7.
PELUANG MENGAPLIKASIKAN APA YANG DIPELAJARI SELEPAS LATIHAN
1
2
3
4
5
8.
PELUANG MEMILIH UNTUK MENGHADIRI LATIHAN BAGI MENINGKATKAN PRESTASI DIRI
1
2
3
4
5
9.
CARA MAKLUM BALAS YANG DIBERIKAN OLEH PENYELIA MENGENAI PRESTASI DIRI
1
2
3
4
5
10.
MAKLUM BALAS YANG DIBERIKAN OLEH PENYELIA ADALAH MELIPUTI KEKUATAN DIRI SUPAYA TINDAKAN DAPAT DIAMBIL UNTUK TERUS MENINGKATKAN PRESTASI DIRI
1
2
3
4
5
11.
PELUANG MELIBATKAN DIRI DALAM PROSES MEMBUAT KEPUTUSAN
1
2
3
4
5
12.
KEBERKESANAN PENGURUSAN ATASAN BERKOMUNIKASI MENGENAI MATLAMAT DAN STRATEGI BAHAGIAN/UNIT DI PEJABAT SUK PAHANG
1
2
3
4
5
13.
KEPRIHATINAN PENGURUSAN ATASAN AKAN KEBAJIKAN WARGA PEJABAT SUK PAHANG
1
2
3
4
5
14.
KEPRIHATINAN PENGURUSAN ATASAN AKAN PERMASALAHAN YANG DIALAMI WARGA PEJABAT SUK PAHANG
1
2
3
4
5
15.
KEADILAN YANG DIAMALKAN OLEH PENYELIA/KETUA DALAM MELAKUKAN PENILAIAN PRESTASI KERJA
1
2
3
4
5
16.
PELUANG BERINTERAKSI DENGAN PEGAWAI/RAKAN SEJAWAT DI BAHAGIAN/UNIT LAIN
1
2
3
4
5
17.
KERJASAMA DI ANTARA PENGURUSAN ATASAN PENGURUSAN ATASAN MELIPUTI KETUA BAHAGIAN KE ATAS) DENGAN WARGANYA
1
2
3
4
5
18.
KERJASAMA DI ANTARA ANGGOTA BAHAGIAN/UNIT DI PEJABAT SUK PAHANG
1
2
3
4
5
19.
AMALAN SALING HORMAT-MENGHORMATI DI ANTARA SATU SAMA LAIN TANPA MENGIRA PANGKAT
1
2
3
4
5
20.
SUASANA KERJA SECARA KESELURUHAN
1
2
3
4
5
B.
KEPUASAN KERJA
Berikut adalah penyataan mengenai ciri-ciri kerja yang anda lakukan. Dengan menggunakan skala berikut, nyatakan setakat manakah anda berpuas hati dengan ciri-ciri kerja yang dinyatakan ini.
1.
PELUANG UNTUK MELAKUKAN KERJA YANG BERBEZA DARI SEMASA KE SEMASA
1
2
3
4
5
2.
PELUANG UNTUK MELAKUKAN SESUATU YANG MENGGUNAKAN KEBOLEHAN DIRI
1
2
3
4
5
3.
PELUAN UNTUK MENCUBA KAEDAH SENDIRI DALAM MENJALANKAN TUGAS
1
2
3
4
5
4.
KESESUAIAN TUGAS DENGAN KELAYAKAN
1
2
3
4
5
5.
KESESUAIAN TUGAS DENGAN MINAT
1
2
3
4
5
6.
PELUANG UNTUK MEMBUAT SESUATU YANG TIDAK BERTENTANGAN DENGAN HATI NURANI
1
2
3
4
5
7.
KEBEBASAN MENGGUNAKAN PERTIMBANGAN SENDIRI
1
2
3
4
5
8.
KEUPAYAAN DALAM MELAKSANAKAN TANGGUNGJAWAB YANG DIBERIKAN
1
2
3
4
5
9.
PELUANG UNTUK MELAKUKAN YANG TERBAIK DALAM MELAKSANAKAN TUGAS
1
2
3
4
5
10.
PELUANG UNTUK TERUS MAJU DALAM PERKHIDMATAN AWAM
1
2
3
4
5
11.
PELUANG UNTUK MENDAPAT PENGHARGAAN / PENGIKTIRAFAN BAGI MENJALANKAN SESUATU TUGAS DENGAN CEMERLANG
1
2
3
4
5
12.
PERASAAN PENCAPAIAN (SENSE OF ACHIVEMENT) HASIL DARIPADA PENYEMPURNAAN SESUATU TUGAS
1
2
3
4
5
13.
HUBUNGAN DENGAN PENYELIA / KETUA
1
2
3
4
5
14.
HUBUNGAN DENGAN RAKAN SEJAWAT
1
2
3
4
5
15.
HUBUNGAN ANTARA PENGURUSAN ATASAN DAN WARGA PEJABAT SUK PAHANG
1
2
3
4
5
16.
KEKERAPAN PENYELIA MEMBERI MAKLUM BALAS MENGENAI KERJA YANG DILAKUKAN
1
2
3
4
5
17.
ARAHAN PENYELIA ADALAH JELAS DAN MUDAH DIFAHAMI
1
2
3
4
5
18.
AMALAN PEMBERIAN GALAKAN DAN PUJIAN OLEH PENYELIA
1
2
3
4
5
19.
PELAKSANAAN DASAR-DASAR ORGANISASI
1
2
3
4
5
20.
KESEDIAAN PENGURUSAN ATASAN UNTUK MENERIMA CADANGAN / PENDAPAT ANGGOTANYA
1
2
3
4
5
21.
KOMITMEN PENGURUSAN ATASAN TERHADAP VISI / WAWASAN PEJABAT SUK PAHANG
1
2
3
4
5
22.
KOMITMEN WARGA PEJABAT SUK PAHANG TERHADAP VISI / WAWASAN PEJABAT SUK PAHANG
1
2
3
4
5
C.
KELENGKAPAN DAN KEMUDAHAN PEJABAT
Sila nyatakan tahap kepuasan anda terhadap kelengkapan dan kemudahan dipejabat pada skal 1 hingga 5 dalam setiap kenyataan di bawah.
1.
KEMUDAHAN KOMPUTER DI BAHAGIAN / UNIT SAYA
1
2
3
4
5
2.
KEMUDAHAN PENCETAK DI BAHAGIAN / UNIT SAYA
1
2
3
4
5
3.
KEMUDAHAN MESIN FAKS DI BAHAGIAN / UNIT SAYA
1
2
3
4
5
4.
KEMUDAHAN TELEFON DI BAHAGIAN / UNIT SAYA
1
2
3
4
5
5.
KEMUDAHAN MESIN FOTOSTAT DI BAHAGIAN / UNIT SAYA
1
2
3
4
5
6.
KEMUDAHAN KENDERAAN JABATAN
1
2
3
4
5
7.
KELENGKAPAN PEJABAT (KABINET BESI, KERUSI DAN MEJA)
1
2
3
4
5
8.
BILIK MESYUARAT / BILIK PERBINCANGAN DI BAHAGIAN / UNIT SAYA
1
2
3
4
5
D.
KEMUDAHAN KAFATERIA
Sila nyatakan tahap kepuasan anda terhadap kelengkapan dan kemudahan dipejabat pada skal 1 hingga 5 dalam setiap kenyataan di bawah.
1.
JENIS MAKANAN
1
2
3
4
5
2.
KUALITI MAKANAN
1
2
3
4
5
3.
HARGA MAKANAN
1
2
3
4
5
4.
KEBERSIHAN KAWASAN KAFETERIA
1
2
3
4
5
5.
MAKANAN YANG MENCUKUPI
1
2
3
4
5
6.
LAYANAN PIHAK PENGUSAHA KAFETERIA
1
2
3
4
5
E.
PERPUSTAKAAN / PUSAT SUMBER
Sila nyatakan tahap kepuasan anda terhadap kelengkapan dan kemudahan dipejabat pada skal 1 hingga 5 dalam setiap kenyataan di bawah.
1.
BUKU-BUKU RUJUKAN
1
2
3
4
5
2.
MAJALAH / BAHAN BACAAN YANG DILANGGAN
1
2
3
4
5
3.
PERALATAN / KEMUDAHAN YANG DISEDIAKAN (CONTOH: ALAT PANDANG DENGAR DAN INTERNET)
1
2
3
4
5
4.
PERKHIDMATAN YANG DIBERI OLEH PERPUSTAKAAN / PUSAT SUMBER SECARA MENYELURUH
1
2
3
4
5
F.
KEMUDAHAN-KEMUDAHAN LAIN
Sila nyatakan tahap kepuasan anda terhadap kelengkapan dan kemudahan dipejabat pada skal 1 hingga 5 dalam setiap kenyataan di bawah.
1.
TEMPAT LETAK KERETA
1
2
3
4
5
2.
KEMUDAHAN UNTUK REKREASI / SUKAN
1
2
3
4
5
3.
SURAU
1
2
3
4
5
4.
PANTRI
1
2
3
4
5
5.
TANDAS
1
2
3
4
5
6.
TELEFON AWAM
1
2
3
4
5
7.
LIF
1
2
3
4
5
8.
RUANG MENUNGGU
1
2
3
4
5
G.
PANDANGAN DAN CADANGAN
1.
APAKAH PANDANGAN ANDA TERHADAP PEJABAT SUK PAHANG SECARA KESELURUHAN ?
2.
APAKAH CADANGAN ANDA UNTUK MENAMBAH BAIK PEJABAT SUK PAHANG SEBAGAI SEBUAH TEMPAT KERJA YANG KONDUSIF ?
TERIMA KASIH DI ATAS KERJASAMA TUAN / PUAN MELENGKAPKAN BORANG SOAL SELIDIK INI. SEMUA MAKLUMAT HANYA AKAN DIGUNAKAN UNTUK TUJUAN KAJIAN INI SAHAJA.