Cetakan Sistem e-Survey Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang 21/11/2024
SOAL SELIDIK KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN DALAMAN PEJABAT SETIAUSAHA KERAJAAN PAHANG (TAHUN 2024)
YH.Dato/Tuan/Puan,
Dengan hormatnya izinkan saya menarik perhatian YH. Dato/Tuan/Puan terhadap perkara di atas.
Untuk makluman YH. Dato/Tuan/Puan, Pentadbiran ini sedang menjalankan kajian pengurusan organisasi di Pejabat Setiausaha Kerajaan (SUK) Pahang yang turut meliputi aspek pengurusan sumber manusia dan persekitaran kerja. Kajian Mengenai Kepuasan bekerja Warga Pejabat SUK Pahang ini bertujuan untuk mengenal pasti sejauh mana kepuasan hati warga Pejabat SUK Pahang mengenai beberapa aspek kerja semasa.
Sehubungan itu, sukacita sekiranya YH. Dato/Tuan/Puan dapat memberikan kerjasama dengan melengkapkan borang soal selidik ini dan memberikan pandangan serta cadangan tambahan sekiranya ada. Penemuan kajian ini amat berguna dalam membantu Pentadbiran ini mencadangkan penambahbaikan bagi meningkatkan keberkesanan dan kecekapan pengurusan Pejabat SUK Pahang di masa hadapan.
Kerjasama YH. Dato/Tuan/Puan juga dipohon agar dapat menjawab soalan-soalan dalam borang selidik ini selewat-lewatnya pada 01 Oktober hingga 30 November 2024. Segala maklumat yang diberikan akan dirahsiakan dan hanya angka-angka umum sahaja akan dianalisis dan digunakan bagi tujuan penyediaan laporan.
Di atas perhatian dan kerjasama yang diberikan didahului dengan ucapan terima kasih.
Sekian.
Seksyen Perhubungan Awam
Unit Korporat
Pejabat Setiausaha Kerajaan Pahang
Tel : 09-5157449/09-5132334
A.
MAKLUMAT PELANGGAN
1.
*
1. Jantina
Lelaki
Perempuan
2.
*
2. Bangsa
Melayu
Cina
India
Lain-lain
B.
MAKLUMAT ASAS RESPONDEN
Sila penuhi maklumat di bawah.
1.
*
Umur
18 - 30 tahun
31- 40 tahun
41 - 50 tahun
Melebihi 50 tahun
2.
*
Tempoh masa berkhidmat
1-3 tahun
4-7 tahun
Melebihi 8 tahun
3.
*
Bahagian/Unit
Pejabat Menteri Besar Pahang
Pejabat YB Setiausaha Kerajaan Pahang
Pejabat Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pembangunan)
Pejabat Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan)
Bahagian Perancang Ekonomi Negeri
Bahagian Kerajaan Tempatan
Badan Kawal Selia Air
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
Bahagian Khidmat Pengurusan
Bahagian Teknologi Maklumat
Bahagian Dewan Undangan Negeri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan
Majlis Sukan Pahang
Bahagian Istiadat dan Pengurusan Majlis Rasmi
Unit Korporat
Unit Integriti
Unit Audit Dalam
Unit Komunikasi Strategik Negeri Pahang
Unit Pembangunan Wanita
C.
IKLIM ORGANISASI
Sila nyatakan tahap kepuasan anda pada skala 1 hingga 5 dalam setiap kenyataan di bawah.
1.
*
Kuasa yang diperuntukkan untuk melaksanakan kerja
1
2
3
4
5
2.
*
Arahan kerja yang jelas di pejabat
1
2
3
4
5
3.
*
Pembahagian kerja dilakukan secara adil di kalangan warga bahagian / unit di Pejabat SUK Pahang
1
2
3
4
5
4.
*
Peluang menggunakan sepenuhnya potensi diri
1
2
3
4
5
5.
*
Peluang mengikuti program latihan yang sesuai dengan keupayaan diri
1
2
3
4
5
6.
*
Peluang mempelajari sesuatu yang baru semasa menghadiri latihan
1
2
3
4
5
7.
*
Peluang mengaplikasikan apa yang dipelajari selepas latihan
1
2
3
4
5
8.
*
Peluang memilih untuk menghadiri latihan bagi meningkatkan prestasi diri
1
2
3
4
5
9.
*
Cara maklum balas yang diberikan oleh penyelia mengenai prestasi diri
1
2
3
4
5
10.
*
Maklum balas yang diberikan oleh penyelia adalah meliputi kekuatan diri supaya tindakan dapat diambil untuk terus meningkatkan prestasi diri
1
2
3
4
5
11.
*
Peluang melibatkan diri dalam proses membuat keputusan
1
2
3
4
5
12.
*
Keberkesanan pengurusan atasan berkomunikasi mengenai matlamat dan strategi bahagian / unit di Pejabat SUK Pahang
1
2
3
4
5
13.
*
Keprihatinan pengurusan atasan akan kebajikan warga Pejabat SUK Pahang
1
2
3
4
5
14.
*
Keprihatinan pengurusan atasan akan permasalahan yang dialami warga Pejabat SUK Pahang
1
2
3
4
5
15.
*
Keadilan yang diamalkan oleh penyelia / ketua dalam melakukan penilaian prestasi kerja
1
2
3
4
5
16.
*
Peluang berinteraksi dengan pegawai / rakan sejawat di bahagian / unit lain
1
2
3
4
5
17.
*
Kerjasama di antara pengurusan atasan dengan pengurusan atasan meliputi ketua bahagian ke atas dengan warganya
1
2
3
4
5
18.
*
Kerjasama di antara anggota bahagian / unit di Pejabat SUK Pahang
1
2
3
4
5
19.
*
Amalan saling hormat-menghormati di antara satu sama lain tanpa mengira pangkat
1
2
3
4
5
20.
*
Suasana kerja secara keseluruhan
1
2
3
4
5
D.
KEPUASAN KERJA
Berikut adalah penyataan mengenai ciri-ciri kerja yang anda lakukan. Dengan menggunakan skala berikut, nyatakan setakat manakah anda berpuas hati dengan ciri-ciri kerja yang dinyatakan ini.
1.
*
Peluang untuk melakukan kerja yang berbeza dari semasa ke semasa
1
2
3
4
5
2.
*
Peluang untuk melakukan sesuatu yang menggunakan kebolehan diri
1
2
3
4
5
3.
*
Peluang untuk mencuba kaedah sendiri dalam menjalankan tugas
1
2
3
4
5
4.
*
Kesesuaian tugas dengan kelayakan
1
2
3
4
5
5.
*
Kesesuaian tugas dengan minat
1
2
3
4
5
6.
*
Kebebasan menggunakan pertimbangan sendiri
1
2
3
4
5
7.
*
Keupayaan dalam melaksanakan tanggungjawab yang diberikan
1
2
3
4
5
8.
*
Peluang untuk melakukan yang terbaik dalam melaksanakan tugas
1
2
3
4
5
9.
*
Peluang untuk terus maju dalam perkhidmatan awam
1
2
3
4
5
10.
*
Peluang untuk mendapat penghargaan / pengiktirafan bagi menjalankan sesuatu tugas dengan cemerlang
1
2
3
4
5
11.
*
Perasaan pencapaian (Sense of Achivement) hasil daripada penyempurnaan sesuatu tugas
1
2
3
4
5
12.
*
Hubungan dengan penyelia / ketua
1
2
3
4
5
13.
*
Hubungan dengan rakan sejawat
1
2
3
4
5
14.
*
Hubungan antara pengurusan atasan dan warga Pejabat SUK Pahang
1
2
3
4
5
15.
*
Kekerapan penyelia memberi maklum balas mengenai kerja yang dilakukan
1
2
3
4
5
16.
*
Arahan penyelia adalan jelas dan mudah difahami
1
2
3
4
5
17.
*
Pelaksanaan dasar-dasar organisasi
1
2
3
4
5
18.
*
Kesediaan pengurusan atasan untuk menerima cadangan / pendapat anggotanya
1
2
3
4
5
19.
*
Komitmen pengurusan atasan terhadap visi / wawasan Pejabat SUK Pahang
1
2
3
4
5
20.
*
Komitmen warga Pejabat SUK Pahang terhadap visi / wawasan Pejabat SUK Pahang
1
2
3
4
5
E.
KELENGKAPAN DAN KEMUDAHAN PEJABAT
Sila pilih jawapan anda berdasarkan tahap kepuasan terhadap kelengkapan dan kemudahan dipejabat pada kenyataan dibawah. Nyatakan lokasi di ruang CADANGAN penambahbaikan pada ruang jawapan G(2).
1.
*
Lokasi kemudahan komputer dan pencetak di bahagian / unit saya bersesuaian
1
2
3
4
5
2.
*
Lokasi kemudahan mesin faks di bahagian / unit saya bersesuaian
1
2
3
4
5
3.
*
Lokasi kemudahan telefon di bahagian / unit saya bersesuaian
1
2
3
4
5
4.
*
Lokasi kemudahan mesin fotostat di bahagian / unit saya bersesuaian
1
2
3
4
5
5.
*
Lokasi kemudahan kenderaan jabatan bersesuaian
1
2
3
4
5
6.
*
Lokasi kelengkapan pejabat (kabinet besi, kerusi dan meja) bersesuaian
1
2
3
4
5
7.
*
Lokasi bilik mesyuarat / bilik perbincangan di bahagian / bilik fail / unit saya bersesuaian
1
2
3
4
5
8.
*
Lokasi kemudahan stor peralatan bersesuaian
1
2
3
4
5
9.
*
Lokasi kemudahan papan maklumat bersesuaian
1
2
3
4
5
10.
*
Lokasi kemudahan penghawa dingin bersesuaian
1
2
3
4
5
11.
*
Jumlah kemudahan komputer dan pencetak di bahagian / unit saya mencukupi
1
2
3
4
5
12.
*
Jumlah kemudahan mesin faks di bahagian / unit saya mencukupi
1
2
3
4
5
13.
*
Jumlah kemudahan telefon di bahagian / unit saya mencukupi
1
2
3
4
5
14.
*
Jumlah kemudahan mesin fotostat di bahagian / unit saya mencukupi
1
2
3
4
5
15.
*
Jumlah kemudahan kenderaan jabatan mencukupi
1
2
3
4
5
16.
*
Jumlah kelengkapan pejabat (kabinet besi, kerusi dan meja) mencukupi
1
2
3
4
5
17.
*
Jumlah bilik mesyuarat / bilik perbincangan di bahagian / bilik fail / unit saya mencukupi
1
2
3
4
5
18.
*
Jumlah kemudahan stor peralatan mencukupi
1
2
3
4
5
19.
*
Jumlah kemudahan papan maklumat mencukupi
1
2
3
4
5
20.
*
Jumlah kemudahan penghawa dingin mencukupi
1
2
3
4
5
F.
KEMUDAHAN KAFETERIA
Sila nyatakan tahap kepuasan anda terhadap kelengkapan dan kemudahan dipejabat pada skala 1 hingga 5 dalam setiap kenyataan di bawah. Nyatakan CADANGAN penambahbaikan pada ruang jawapan G(2).
1.
*
Jenis makanan
1
2
3
4
5
2.
*
Kualiti makanan
1
2
3
4
5
3.
*
Harga makanan
1
2
3
4
5
4.
*
Kebersihan kawasan kafeteria
1
2
3
4
5
5.
*
Makanan yang mencukupi
1
2
3
4
5
6.
*
Layanan pihak pengusaha kafeteria
1
2
3
4
5
7.
*
Kerusi dan meja makan
1
2
3
4
5
8.
*
Ruang kafeteria
1
2
3
4
5
9.
*
Kebersihan tempat letak makanan, pinggan, sudu, garfu
1
2
3
4
5
10.
*
Kebersihan pengusaha kafeteria (memakai sampul tangan/apron)
1
2
3
4
5
G.
KEMUDAHAN-KEMUDAHAN LAIN
Sila pilih jawapan anda berdasarkan tahap kepuasan terhadap kelengkapan dan kemudahan dipejabat pada kenyataan dibawah. Nyatakan lokasi di ruang cadangan pada jawapan G(2)
1.
*
Lokasi tempat letak kenderaan bersesuaian
1
2
3
4
5
2.
*
Lokasi alat pemadam api bersesuaian
1
2
3
4
5
3.
*
Lokasi pantri bersesuaian
1
2
3
4
5
4.
*
Lokasi tandas bersesuaian
1
2
3
4
5
5.
*
Lokasi lif bersesuaian
1
2
3
4
5
6.
*
Lokasi ruang menunggu bersesuaian
1
2
3
4
5
7.
*
Lokasi kerusi dan meja di ruang menunggu bersesuaian
1
2
3
4
5
8.
*
Lokasi lampu di pejabat bersesuaian
1
2
3
4
5
9.
*
Lokasi pengimbas cop jari (punchkad) bersesuaian
1
2
3
4
5
10.
*
Lokasi tempat riadah / aktiviti sihat cergas bersesuaian
1
2
3
4
5
11.
*
Jumlah tempat letak kenderaan mencukupi
1
2
3
4
5
12.
*
Jumlah alat pemadam api mencukupi
1
2
3
4
5
13.
*
Jumlah pantri mencukupi
1
2
3
4
5
14.
*
Jumlah tandas mencukupi
1
2
3
4
5
15.
*
Jumlah lif mencukupi
1
2
3
4
5
16.
*
Jumlah ruang menunggu mencukupi
1
2
3
4
5
17.
*
Jumlah kerusi dan meja di ruang menunggu mencukupi
1
2
3
4
5
18.
*
Jumlah lampu di pejabat mencukupi
1
2
3
4
5
19.
*
Jumlah pengimbas cop jari (punchkad) mencukupi
1
2
3
4
5
20.
*
Jumlah tempat riadah / aktiviti sihat cergas mencukupi
1
2
3
4
5
H.
PANDANGAN DAN CADANGAN
1.
*
Apakah pandangan anda terhadap Pejabat SUK Pahang secara keseluruhan?
2.
*
Apakah cadangan anda untuk menambah baik Pejabat SUK Pahang sebagai sebuah tempat kerja yang kondusif ?
TERIMA KASIH DI ATAS KERJASAMA TUAN / PUAN MELENGKAPKAN BORANG SOAL SELIDIK INI. SEMUA MAKLUMAT HANYA AKAN DIGUNAKAN UNTUK TUJUAN KAJIAN INI SAHAJA.